Pages

Labels

Wednesday 13 February 2013

"Jeg liker bare ting hvis de er rosa..."

Hva er det med små (og noen store) jenter og rosa? Er det bare kommersielt, eller er det virkelig noe spesielt med denne fargen? Det finnes mye å lese om rosa og kjønn, blant annet dette (fra Wikipedia):

"An article in the trade publication Earnshaw's Infants' Department in June 1918 said:
The generally accepted rule is pink for the boys, and blue for the girls. The reason is that pink, being a more decided and stronger color, is more suitable for the boy, while blue, which is more delicate and dainty, is prettier for the girl."
Hvem som kler rosa er kanskje en motesak, men en ting de fleste er enige i, er at rosa er en farge forbundet med kjærlighet og romantikk; kanskje det er dette som ligger bak fascinasjonen for mange jenter? Med morsdag søndag som var, Mardi Gras i går og Valentine's Day i morgen er det mye rosa å se i butikkene i byen om dagen. Ekstra mye, mener jeg... Rosa blomster, rosa kort, rosa sjokoladeesker, rosa prinsessekjoler til karnevalsesongen. Og jentene mine er i alle fall veldig fornøyde; med de rosa vingene kjøpt til karneval som var i går, de rosa kjolene de har, den rosa paljetthatten fra H&M, osv. Minstemanns første ord for farge var "lillarosa." Jeg liker å tro at jeg ikke har påvirket dem noe på dette området, ettersom jeg ikke er spesielt begeistret for rosa selv - men hvem vet; kanskje jeg er litt hjernevasket innerst inne. Det er i hvert fall ingen overraskelse når man får bestilling på bursdagskake til en jente som fyller 6 år, og den helst skal være rosa :3 


Jeg har vært fremme med silikonen igjen - jeg brukte to Filly-ponnier, en Filly Fairy og en Filly Unicorn, og lagde to grove avstøpninger. Slik kunne jeg forme og fikse litt ut fra dette utgangspunktet. Det sparte meg mye jobb, spesielt på detaljer som hår og kroner, som tar lang tid å håndlage.

...

...

...

...
En klassisk lys (eller etter min oppfatning lys) sjokoladekake med bringebærkrem (som er bringebær og krem) :3 Rosa fondant over, sjokoladekaketårn med fondant oppå, ponnier malt og på plass, blomsterdetaljer, bord nederst...

Fondantregnbue med navn og alder i Royal Icing (navn sensurert). Rosa nok?

 

Nyt kvelden :) 

 

 

5 comments:

  1. Fantastisk! Skulle gjerne hatt sånn kake til bursdagen selv jeg, for en jente blir vel aldri for gammel for rosa kake vel?

    ReplyDelete
  2. Det er vel ikke noe som heter for gammel, i hvert fall ikke når det gjelder livets gode saker :3 hehe...

    ReplyDelete
  3. For en utrolig flott kake! Jeg har fått "bestilling" fra datteren min om en Filly-kake, men aner ikke hvordan jeg skal få det til, så det var moro å se kaken din. Men kan jeg spør, hvordan laget du Fillyene?

    Mvh
    Janne

    ReplyDelete
  4. Hei! Hjertelig takk for kompliment :3 Til fillyene tok jeg noen av mine barns ponnier, støpte dem i silikon (som er ment for matvarer), åpnet silikonformene (klippet opp en side), tok ut ponniene og vasket formene dem godt, presset inn gum-paste (kan også bruke vanlig fondant), la i frysa en stund, og så tok dem ut av formene. Deretter håndmalte jeg dem. Det er jo litt av en prosess, men jeg har nå filly-former til gjenbruk, så det er jo greit. Du kan godt låne dem hvis du vil (de er ikke akkurat proffe, men mye enklere å bruke enn å handforme alle ;) ), hvis du sender meg adresse å sende dem til (og har tid til å vente et par dager på posten). Det er bare å ta kontakt på facebook (Ellen E. Fossum).

    ReplyDelete